woensdag 21 augustus 2013

Voedelzandloper

Ik heb dit weekend in één ruk De Voedselzandloper van Kris Verburgh uitgelezen! Wat een interessante boodschap heeft dit boek! Natuurlijk lees je overal weer iets anders over voeding, en iedereen beweert dat nu juist zijn of haar methode de enige juiste is... Online zijn ook kritische geluiden te vinden over De Voedselzandloper (én ook pleidooien van fervente voorstanders). Kris Verburgh is zelf arts, en baseert zich op deugdelijk wetenschappelijk onderzoek. Hij legt precies uit waarom hij dingen adviseert en waarom wij het met z'n allen op een andere manier hebben geleerd: "de industrie" heeft volgens dokter Kris overal een flinke vinger in de pap, en wil graag dat wij blijven eten zoals we eten, en flink aan de medicatie blijven om onze krakkemikkige lijven nog enigszins op de been te houden.  

Maar (dit klinkt als een TELSEL reclame, ik weet het...It's AMAZING!) er is dus een andere manier om je beter te voelen, minder snel oud te worden en ondertussen ook nog eens af te vallen, en dat is..... 
De Voedselzandloper

Dit is 'm!

Zo kun je precies zien van welke voedingsmiddelen je beter minder kunt eten en waarmee je ze vervangt. Eigenlijk klinkt het mij best wel logisch in de oren. Een bijkomend voordeel van deze manier van eten is dat je eigenlijk automatisch stopt met bewerkte produkten.

Wat meteen opvalt is dat brood, pasta, rijst en aardappels de deur uit moeten, net als melkproducten (behalve kaas, hoera!). Vette vis, gevogelte, zwarte chocola en noten zijn ok, en een wijntje mag ook met mate. Er staan geen strikte hoeveelheden in het boek (behalve bij de alcohol), maar dat vind ik niet erg. Ik denk -als ik naar mezelf kijk- dat het niet zoveel uitmaakt hoeveel havermoutpap met walnoten en fruit ik eet, als ik het eet als vervanging van een zak chips. En ik denk dat ik me gerust ongans kan eten aan een gemengde salade met zalm, als het betekent dat ik geen stapel spare-ribs eet. Je hoofd erbij houden is natuurlijk sowieso wel handig: dat je kaas mag, betekent natuurlijk niet dat je een edammer naar binnen moet proppen voor de tv.

Ik ben er enthousiast over. De recepten achter in het boek vind ik nu niet per se heel aanlokkelijk, maar op Pinterest of bijvoorbeeld op deze site zijn lekkere dingen te vinden!
En mijn recept, of eigenlijk dat van BBC Good Food, voor melanzane parmigiana past er ook in:


Ik gebruikte voor 2 personen:
1 teentje knoflook
1 blik tomatenblokjes
2 aubergines
1 bolletje (light) mozzarella in plakjes
1 kaneelstokje
Paar schepjes parmezaanse strooikaas oid

Knoflook in kleine stukjes snijden en 2 minuten zachtjes bakken in olijfolie. 
Dan de tomatenblokjes en het kaneelstokje erbij en een kwartiertje laten pruttelen.
Aubergines in hele dunne plakken, eigenlijk bijna linten, snijden in de lengte (ongeveer 0,5cm), licht met een kwastje met olijfolie invetten (heel weinig) en wat peper en zout erop strooien
In porties in de grillpan grillen tot de plakken zacht zijn
Het kaneelstokje uit de saus vissen. Saus kruiden met zout/peper.
In een ovenschaal laagjes maken: saus, aubergine, mozzarella etc. en op het eind een dun laagje saus met daar overheen wat parmezaanse kaas
Op 180 graden in de oven voor 35 minuten.

En dit is al maanden (in allerlei variaties) ons ontbijt:

Havermout met sojamelk en fruit



 


Kortom, het lijkt me geen straf!

4 opmerkingen:

  1. Klinkt idd niet heel verkeerd. Veel dingen uit de meer zandloper eten en drinken we al. Maar geen brood en melk meer, nee dat gaat me te ver. Ik ben een echte broodeter, als het maar meergranen of volkoren is.
    Je gerecht ziet er trouwens heerlijk uit!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is niet mijn foto hoor, maar van BBC Good Food! Maar het is inderdaad echt heerlijk, ik ga het vanavond weer maken

      Verwijderen
  2. haha nee lijkt me ook geen straf. En het klinkt idd allemaal heel logisch. Maar als ik dan met mn mandje in de supermarkt sta belanden er toch altijd andere dingen in..... :(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar! Tot nu toe gaat het hier nog goed....... ;)

      Verwijderen

Leuk als je een berichtje achterlaat!