zaterdag 23 februari 2013

De Wallevis

1) Waarom ik The Decemberists fantastisch vind?
Folky muziek: ik hou ervan, en zij hebben daarbij ook nog eens een keer verhalende teksten, meestal over geschiedenis of folklore. Lekker humoristisch en theatraal ook, volgens mij hebben ze er lol in. Ik ken ze sinds ongeveer 2007, toen ik hun albums Picaresque en The Crane Wife tot vervelens toe op repeat had staan.

2) En waarom dit nummer over een wraakzuchtige zeeman die met zijn aartsvijand in de buik van een levensgrote walvis zit?
Nou: omdat het gaat over een wraakzuchtige zeeman die met zijn aartsvijand in de buik van een levensgrote walvis zit. Dat ten eerste. Want hoe leuk en fantasievol is dat!!
En verder omdat ik eens op een slow boat zat, die langzaam, beladen met backpackers de rivier de Mekong af voer van Huay Xai naar Luang Prabang in Laos. Ineens pakte iemand zijn gitaar en speelde dit nummer. De halve boot zong mee. Dat is een mooie herinnering. Gelukkig zitten er in de Mekong geen walvissen.



Fijne zaterdag!

1 opmerking:

Leuk als je een berichtje achterlaat!