dinsdag 8 januari 2013

The Happiness Project

The Happiness Project van Gretchen Rubin - ik was het al een paar keer tegengekomen op blogs en in tijdschriften, en was nieuwsgierig. Vandaar dat ik mijn voor Kerst gekregen bol.com cadeaukaart er met graagte op stuk sloeg.
Het gaat over de persoonlijke zoektocht van Gretchen (een well to do Amerikaanse). Zij realiseert zich op een dag dat ze eigenlijk alles heeft, maar er niet genoeg bij stil staat. Echt "gelukkig zijn", dat wil ze, en ze geeft zichzelf een jaar om haar leven aan te pakken. Ze gaat systematisch te werk, slaat de wetenschappelijke literatuur er op na en maakt een lijst met 12 facetten van het leven waar nog wel wat aan verbeterd kan worden.  

Op internet las ik even wat recensies, en wat me duidelijk werd was dat mensen het óf afschuwelijk vinden, óf erover jubelen. De Zeurpieten zeggen dingen als: "Wat een egocentrische, dwangmatige doos!" En: "Je hebt makkelijk praten, als je zwemt in het geld!" De Enthousiastelingen pikken de leuke, handige tips mee uit het boek en tillen er verder niet zo zwaar aan. De auteur geeft zelf aan: "Dit is mijn verhaal, niet een recept dat iedereen precies zo kan of moet volgen. Ik wéét dat ik een rijke, witte, hoogopgeleide, bevoorrechte, stadse dame ben en dat het leven van anderen, én hun beeld van wat geluk is er misschien heel anders uitziet."
Ik ben het boek nu aan het lezen, dus ik kan eigenlijk nog geen echte conclusie vellen. Wel valt me op dat Gretchen een echte streber is en dat zij en haar man weinig écht met elkaar lijken te praten (zij snauwt en hij is vooral tall dark and handsome). In het hoofdstuk "Relatie" probeert ze wel minder te blaffen en reageert hij -de arme drommel- blij verrast als zij niet uit haar dak gaat om iets kleins. Goed, ze komt over als een draak. Maar ze maakt 't dus in ieder geval niet mooier dan het is... Ok, we gaan het volgende doen: ik ga door met lezen en probeer me niet af te laten schrikken door de onhebbelijkheden van deze mevrouw. Want we hebben allemaal wel trekjes die minder fraai zijn. Als ik het uit heb ga ik jullie vertellen wat ik er van vond, ok?

Adieu! Wordt vervolgd.....
(Heeft iemand hier het eigenlijk al gelezen?)

http://www.happiness-project.com/

5 opmerkingen:

  1. Ja:
    http://fienkeblogt.blogspot.nl/2012/01/geluk.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, niet gelezen en had er ook nog niet van gehoord.
    Ben heel benieuwd naar jouw reactie als je het uit hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. o ik ben ook benieuwd naar wat je van het boek vind! waarschijnlijk nogal dubbel dus, maar ik vind het wel een leuk concept dus. Lees ze!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En jawel, uitgelezen: op karakter ;-)
    (En toch ook wel een paar dingetjes uit opgepikt hoor.)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Succes verder! Ben wel benieuwd naar jouw mening...

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je een berichtje achterlaat!