vrijdag 11 januari 2013

Eat your greens!

Er zijn van die groenten die ik thuis bij mijn moeder at, maar zelf bijna nooit meer gebruik in de keuken. Zoals sperziebonen. Omdat ik -mijn moeders sperziebonen met aardappels en een gehaktbal indachtig- denk dat ze saai zijn. Niet dat ik er nu echt iets tegen heb, maar ik weet er gewoon niet zo snel iets creatievers mee te verzinnen.

Maar nu heb ik (nota bene bij bovengenoemde moeder) een maaltijdsalade gegeten waarin sperziebonen de hoofdrol spelen: hij was briljant en helemaal niet suf! Ik heb hem meteen thuis ook gemaakt, maar dan op mijn eigen manier. Hij smaakt "gezond", al betwijfel ik of die selleriesalade nu echt goed voor je is. Er zitten in elk geval heel veel groenten in en hij is snel te maken - handig na lange werkdagen!

Voor 2 personen:
350 gram sperziebonen of haricots verts
2 paprika's (ik deed 4 kleintjes)
1/2 komkommer
200 gram gerookte kipfilet
1 bakje selleriesalade
Peper, zout, gehakte krulpeterselie naar smaak.

De sperziebonen schoonmaken en halveren, en kort (ca. 5 minuten) koken. Daarna in een vergiet onder de koude kraan houden (vermindert het 'piepen' tussen je tanden en zorgt dat ze mooi groen blijven). De paprika's, komkommer en kipfilet in kleine blokjes snijden. Alle ingrediënten door elkaar husselen en voilà. Lekker met pitabroodjes en tzatziki (Note to self: dat soort dingen kun je beter weglaten als je écht gezond wilt doen natuurlijk. Je hebt al zo'n groot bord salade voor je neus dat broodjes niet echt noodzakelijk zijn als aanvulling).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk als je een berichtje achterlaat!