maandag 24 december 2012

VERY Christmas

In de winkel keek ik peinzend naar alle potjes en tubes. Ik snuffelde hier aan parfum en smeerde daar een handcrème. Ik liep voor de 154e keer van de ene naar de andere kant van de zaak. Een meisje van de winkel kwam naar me toe. "Kunt u het een beetje vinden?" "Nee," antwoordde ik wat benepen, "ik kan niet kiezen." Ze keek alsof dit vaker voorkwam. "Álles is hier zo lekker", verzuchtte ik. Ze knikte hartgrondig ja en ging elders in de winkel door met haar bezigheden. Blijkbaar kon zij me ook niet helpen kiezen.

Uiteindelijk is het cadeautje voor mezelf deze pot Whipped Body Cream geworden.



Straks gaan we Kerstavond vieren bij mijn ouders. Om mee te nemen bak ik een gemarmerde chocolade cheesecake, naar het recept van vriendin T. Zo lekker, niet normaal! Ik maak hem maar heel af en toe want dit is nu echt een staaltje "a moment on the lips, forever on the hips". En als je de neiging hebt om in slaap te vallen van te veel suiker (zoals ik), dan kun je hem beter gewoon alvast liggend opeten... Maar echt, hij is het waard!

Durf je ook? Hier is het recept!

Ingrediënten:
150g donkere chocolade, die met 70% cacao.
220g kristalsuiker
225g bastognekoeken (of digestives), geplet in een zak met de deegroller of in de keukenmachine
140g au bain marie gesmolten boter
500g Philadelphia naturel of andere volvette roomkaas
1 potje sour cream
1 theelepel vanille extract
4 eieren

1. Oven voorverwarmen op 170 graden

2. Smelt de chocolade au bain marie samen met 125g van de suiker. Zet opzij om een beetje af te koelen,

3. Maak de bodem door de koekkruimels te mengen met gesmolten boter. Je kunt nog 2 eetlepels suiker door de bodem doen, maar dat doe ik nooit. Doe in een springvorm van ongeveer 20cm doorsnee en duw aan met een lepel.

4. Pak een grote kom en klop met een garde de roomkaas, de rest van de suiker, de sour cream, het vanille extract en de eieren.


5. Doe ongeveer de helft van het kaas-eiermengsel bij het chocolademengsel en roer goed door (als je geen marmer-effect wilt doe je gewoon alles bij elkaar in één kom. Doe ik ook wel eens, is even lekker)

6. Lepel om en om het lichte en donkere beslag in je bakvorm.

Het lijkt wel een abstract schilderij! Wat zie jij hier in?
7. Zet 50 minuten in de oven op 170 graden totdat de taart stevig is. Doe ondertussen iets anders -bijvoorbeeld zoals ik: kerstcadeautjes inpakken! -

Laat afkoelen voordat je begint met aansnijden.

2 opmerkingen:

  1. Oh dear... de cheesecake lijkt me verrukkelijk!
    (bookmarking this page)
    geniet ervan en een heel fijne kerst toegwenst :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij goed! Op verzoek bak ik er voor vandaag weer één! :0
      Jij ook fijne dagen :)

      Verwijderen

Leuk als je een berichtje achterlaat!