vrijdag 2 maart 2012

DWZI - deze week zag ik.....mijn creativiteit niet. Iemand hem gevonden?

Ik ben dol op schrijven, maar het is altijd zo verrekte moeilijk om ermee te beginnen! Toen ik klein was schreef ik vol zelfvertrouwen, en maakte ik bijna dagelijks "boekjes", waarin ik tekende en schreef. Ik had ook een oude typmachine, en daarop ramde ik (letterlijk) het ene na het andere verhaal en gedicht de wereld in.

Ik weet nog dat ik op de middelbare school iets creatiefs moest doen met het thema Het Klassieke Griekenland. Ik was door het dolle heen, want ik had meteen een fantastisch idee en kon niet wachten tot ik thuis aan het schrijven kon slaan. Thuis ging ik zitten en schreef ik in één adem een zelfbedachte Griekse sage, compleet met watergodinnen die liederen zongen, waarvan ik de tekst  op rijm schreef. De heftigste ervaring met flow die ik ooit heb gehad.



Met de jaren werd ik rationeler, cynischer zelfs over mijn eigen schrijfpogingen. "Ik ben niet bere-slecht, maar zoals ik zijn er nog miljoenen." HALLO FAALANGST, en ik had steeds minder de rust om te schrijven. Gelukkig vond ik een goede schrijfcoach, die "plezier in het schrijven" hoog in het vaandel heeft.

Nu ontdekte ik een hele coole dame, Julia Cameron, die jaren terug een belangrijk boek heeft geschreven: The Artist's Way. Ik heb het nog niet gelezen, maar wat ik op haar site zie, klinkt aanlokkelijk. De creativiteit weer op gang brengen, door opdrachten als The Morning Pages; 's morgens 3 vellen vol pennen met wat er ook maar in je opkomt. Ik ben erg voor stream of consciousness writing als warming up, en dagboeken schrijven is een goede gewoonte van mij, dus ik ben helemaal vóór! Ik ga zo maar meteen aan de slag.

Goed weekend allemaal!
------------------------------------------------------------------------------------------------------

As a child I used to write care free, and full of confidence. But as I grew up, I realized that I wasn't a bad writer, but that there were millions like me. That wasn't a very stimulating thought, and the writing became less and less. Although it was still an important hobby of mine. Luckily I found a good writing coach, who is all for "bringing back the fun in writing", and not so much what you achieve. 

Now I've found a very interesting website by a lady named Julia Cameron. She teaches people how to get the creative juices flowing again, for example in the form of the Morning Pages. A very good habit, I think. I'm starting right now!

Have a good weekend!



'Deze week zag ik' is iedere vrijdag een blik op de afgelopen week. Hoe? Dat mag je natuurlijk helemaal zelf weten. Teken, knip en plak, fotografeer of schrijf wat jij de afgelopen week hebt gezien. 'Deze week zag ik' is geïnspireerd door Jill's today i saw
Te vinden bij Merula.

5 opmerkingen:

  1. Ik snapt de faalangst heel goed (so unnecessary!!). Super dat je je creativiteit weer op gang krijgen met de morning pages :-) Veel success met schrijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed wat goed!! Dat worden lange posts dus komende tijd! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Veel succes in je zoektocht naar je creativiteit!
    (de juiste stappen zijn gezet lijkt me)
    en als ik hem onderweg tegen kom stuur ik hem jou kant op :)
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het belangrijkste is toch dat je het leuk vind om te doen!? Gewoon lekker beginnen en er plezier in hebben lijkt me zo!
    succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klinkt heel herkenbaar dit. Ik maakte als kind ook boekjes en ben tegenwoordig helaas een stuk minder creatief. Ben ook begonnen met The Artists'Way, maar je moet wel veel tijd hebben voor alle opdrachten. Daar zit precies mijn probleem... Het is natuurlijk wel leuk, dus niettemin: veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je een berichtje achterlaat!