woensdag 14 december 2011

Eindelijk

Eindelijk heb ik tijd om te vertellen over het vorige weekend, toen ik door vier vriendinnen 'ontvoerd' werd naar Utrecht. Ik word nog steeds helemaal warm als ik er aan terug denk; wát een lieve schatten zijn het, dat ze dit helemaal voor mij georganiseerd hebben! Leuk om nu op te schrijven wat we allemaal gedaan hebben, want door alle drukte sinds het weekend lijkt het al langer geleden. Opschrijven = nagenieten.

Hoewel Utrecht niet zo gek ver weg is, kom ik er bijna nooit. Het was dus heel leuk om deze "nieuwe" stad te ontdekken.

Onze eerste stop was De Bakkerswinkel. Wel dingen over gehoord, nog nooit daadwerkelijk geweest. In de kelder onder het gewelfde plafond genoten we van bijzondere thee en warme broodjes [geitenkaas en pompoencompôte] en [gerookte makreel met tomaten-basilicumboter].

Vervolgens sleurden we onze weekendtassen weer over onze schouders en liepen we naar ons hotel: Hotel Oorsprongpark. Ik wist niet wat ik zag: wat een schattig pandje! Het is een bed&breakfast hotel, met eenvoudige maar prima kamers en lekkere bedden. De zware tassen lieten we op de kamer achter, zodat we ongestoord door de stad konden wandelen. Een kerstmarkt bezocht (die niet echt kerstig was, we waren snel weer weg) en lekker winkels gekeken, onder andere Tiger .dk , waar ik heel graag een keer heen wilde.
Ondertussen waren we wel toe aan een drankje - hoe de tent heette waar we wijn dronken (en één van ons alcoholvrij bier in verband met babybuik), ik heb geen idee, maar lekker was het wel!

Toen kwam de klapper van de avond! We liepen langs de prachtige Dom naar restaurant De Rechtbank. Nu ga ik best vaak uit eten, al zeg ik het zelf, en ben ik daardoor ook best een beetje verwend geraakt. Maar hier was écht alles goed! De inrichting was hip maar gezellig, de bediening verstond het vak én was aardig, en alles wat op tafel kwam was gewoon zó lékker, van hapjes [amandelen, olijven en kaas] tot wijn tot het hoofdgerecht [op de huid gebakken zeebaarsfilet op een risotto van schaaldieren met rivierkreeft, gestoofde venkel en een pesto van rucola]. Mijn vriendinnetjes kennen mij wel een beetje en weten dat je me niet blijer kunt maken dan met goed eten. Het mooie was dat het niet achterlijk duur was voor wat je kreeg - zag ik toen ik op de rekening spiekte, want ik mocht niet meebetalen. Ik ga hier zeker nog een keer heen - ze hebben ook een mooie tuin, waar je zomers heel fijn schijnt te kunnen zitten.  

Als laatste gingen we naar de film New Years Eve. Geen hoogstaand stukje cinema, maar dat moet je negeren - als je gewoon een lekkere wijvenfilm wilt zien, met Ashton Kutcher om je aan te vergapen en héél veel andere sterren, dan kan het zomaar zijn dat je je zo inleeft in al het sentimentele gedoe dat je op het eind natte oogjes hebt, zoals ik.

Na de film was het mooi geweest; we gingen niet meer wild stappen, godzijdank, want ik was best moe van de hele verrassing, alle indrukken en het rondsjokken door de stad. Dus wandelden we weer naar ons hotel, waar we nog lekker kletsten en uiteindelijk tevreden gingen slapen.

Dit was dag 1, maar de volgende dag hadden ze ook nog plannen met me......waarover later meer!

1 opmerking:

Leuk als je een berichtje achterlaat!