zaterdag 16 juli 2011

aan de pruttel!

 


















Mijn vader was altijd een enorme verzamelaar van oliestellen. Op elke rommelmarkt scoorde hij er wel weer één. Net als oude typmachines en naaimachines, mijn moeder werd er horendol van! Toen mijn ouders begin dit jaar verhuisden naar een kleiner huis, moesten veel van zijn juweeltjes het veld ruimen.

Dus natuurlijk mocht ik een oliestel meenemen! Ik vind het leuk om in het weekend stoofpotjes te maken. Dat deed ik altijd in een tajine op het gas. Maar om nou het gas uren aan te hebben.....en het leek me zo knus, een pan op zo'n klein vlammetje. Vandaag lijkt het wel weer herfst en zijn we de hele dag thuis: een prima dag om vlees te sudderen. Na wat problemen met het aansteken, en zwarte rookwolken die zich vormden in het binnenste van mijn oliestel, is hij nu genoeglijk aan het branden.
In de pan zitten een blik tomatenblokjes plus verkruimeld groentenboulliontablet. Daarna de aangebraden stukken riblap (die heb ik eerst gemarineerd in een mengsel van olie, paprikapoeder, geelwortel, peper en een scheutje sojasaus - een beetje uit de losse pols, ik hoop dat het wel lekker wordt!). En plakken gekarameliseerde ui + paprika's in alle kleuren bovenop.
 
Over een uurtje of drie hebben we een pan botermals vlees in een heerlijke saus....althans dat is de bedoeling! Af en toe stiekem even onder de deksel gluren en aan het maaksel snuffelen. Echt weekend!

1 opmerking:

  1. hmmm, klinkt lekker! en gezellig op zo'n oliestelletje.
    ik doe het altijd in de oven, zo'n stoofpotje, wil ook heel goed.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je een berichtje achterlaat!