zaterdag 19 maart 2011

Restaurantweek deel I


Gisteren zat vol verrassingen. Het was een werkdag waar ik van tevoren niet bepaald naar uitkeek. In de overvolle trein op de heenweg vond ik gelukkig wel een zitplaats. Ik plofte neer en nadat ik me een tijdje had verdiept in de krant, werd ik uit mijn ochtend-apathie gewekt door een enthousiaste kreet en een por in mijn zij. Ik bleek ongemerkt al een minuut of vijf naast een collega te zitten. Gezellig! Later op de dag, die onverwacht goed verliep, werd er op mijn deur geklopt. Ik werk nog maar pas op deze werkplek, dus ik verwachtte een onbekend gezicht in de deuropening. Maar het hoofd dat om de hoek van de deur gestoken werd, kwam me bekend voor! Iemand met wie ik in een ver verleden had gewerkt, in een heel andere setting dan deze. Ze was door een vreemd toeval ook hier terechtgekomen. Ik kende haar toen niet zo goed, maar kon altijd wel met haar lachen. En nog steeds. Fijn dat ik in elk geval alvast iemand ken in deze verder vrij onpersoonlijke omgeving.

's Avonds gingen we uit eten, want het is Restaurantweek. Voor relatief weinig geld eten in restaurants waar je anders niet zo snel verzeild raakt. We hadden gekozen voor het Prentenkabinet in Leiden. 
Aanbellen bij de voordeur, een galante meneer die je jas aanneemt.... Zacht licht, stijlvolle inrichting, wit linnen, glimmende glazen, een charmante tafelpartner met wie je kunt lachen.... Ik voelde me bijzonder verwend. De gemarineerde zwaardvis was lekker, maar de sushi met tonijn nog heerlijker. De roulleaux van parelhoen was in combinatie met de rest om te smullen. Tegen mijn zoete-toetjes-gewoonte in, besloot ik te gaan voor de kaas toe: dat ga ik vaker doen! Ik vind het heel bijzonder om een klein stukje kaas heel goed te proeven, en dan die combinatie met vijgenbrood.... Al zat ik toch wel licht jaloers te wezen toen mijn lief de crèmetaart "het lekkerste dessert dat hij ooit geproefd had" noemde (en daar zat wel wat in, besefte ik toen ik een hapje nam). Daarna tevreden naar huis - alleen jammer van de parkeerbon, maar die heb ik maar meteen in de vuilnisbak gemikt.
Vanavond ons deel II van de Restaurantweek, ik ben benieuwd wat we voorgeschoteld krijgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk als je een berichtje achterlaat!